Pas op met welke

luchtvaartmaatschappij u vliegt

 

 

Vliegen en vliegen zijn beslist niet hetzelfde. Misschien vliegt u nog wel met eenzelfde soort van vliegtuig, althans van gelijke makelij. Ook de afstand en tijdsduur zullen veelal weinig verschil maken. Toch heb ik intussen na vele duizenden vliegmijlen en met vele maatschappijen gevlogen te hebben zo zoetjes aan mijn sterke voor- en afkeuren ontwikkeld. Want het maakt wel degelijk een groot verschil uit!

 

 

 

 

Eén luchtvaartmaatschappij in het bijzonder waarvoor ik u wil waarschuwen is de Russische maatschappij Aeroflot. Afgezien van het feit dat het cabinepersoneel nog steeds in de veronderstelling verkeert dat zij u naar de Goelag Archipel moeten vliegen, alwaar uw zestig-jaar-verbanning gaat aanvangen. Dus zij zijn in het geheel niet gemotiveerd u ook maar enigszins vriendelijk te bejegenen, waarom zouden ze ook? Het ging toch al die vele decennia ook goed zonder al die ‘poespas’ en die ‘tandpasta-glimlach.’ Neen, over die nurkse en die soms op het randje van onbeschofte bediening, daarover heb ik het niet meer. Ik ben erger gewend. Ik klaag Aeroflot aan, omdat zij weliswaar een kantoorvestiging hebben hier in Nederland, aan de Weteringschans. Maar zij zijn NIET officieel gevestigd in Nederland. Bij de Kamer van Koophandel zal u dan ook geen informatie omtrent deze ‘club’ kunnen krijgen. Welzeker voor ‘old times sake’ weten deze jongens zich nog goed achter een façade te verbergen. “Nou én?” zult u zeggen. “So what?” Nou dat gaat u merken als u per Aeroflot gevlogen heeft en een of meerdere koffers komen niet aan op de lopende band van bijvoorbeeld Schiphol.

 

Op Schiphol is er een speciaal kantoortje waar u de kwijtgeraakte koffers en bagage kunt melden. U vult dan een Engelstalig formulier in en veelal krijgt u binnen enkele dagen bericht dat uw koffer of koffers in een of ander exotisch oord zijn gevonden of gewoon nog op uw plaats van vertrek waren achtergebleven. Om een lang verhaal kort te maken, in de meeste gevallen krijgt u uw bagage weer netjes, desnoods thuis, afgeleverd. Zoniet als u met Aeroflot heeft gevlogen. Deze naar mijn stellige overtuiging, met de maffia samenwerkende maatschappij, laat u eerst eens een paar weken ‘sudderen.’ Net als volleerde ambtenaren. Totdat u het zo op uw heupen krijgt dat u desnoods Russisch gaat leren om ze uit te kunnen schelden, respectievelijk van repliek te kunnen dienen. Want bij serieuze klachten schijnt de vereiste talenkennis, die medewerkers van luchtvaartmaatschappijen normaliter pretenderen te kunnen bezigen, ineens tot een minimum gedaald te zijn. U wordt dan uiteindelijk verwezen naar een of ander kantoor in Moskou en ga er dan maar eens aanstaan om uw ervaringen en verlies te melden en probeer er dan ook maar eens achter te komen wie u gesproken heeft. U kunt direct solliciteren bij Buitenlandse Zaken als u het voor elkaar krijgt om dezelfde persoon in tweede instantie weer eens te spreken te kunnen krijgen. Dan stijgt u echt in mijn achting.

 

Als je dan redelijk vasthoudend bent en je niet met een ‘kluitje in het riet’ wilt laten sturen, ja dan pas, kom je erachter dat je naar de koffers kunt ‘fluiten’ maar wat nog erger is: je kunt helemaal ‘fluiten’ naar welke vergoeding dan maar ook. O ja, er zijn internationale afspraken gemaakt omtrent dit soort zaken. De zogenaamde akkoorden van Montreal, waar u naar kunt verwijzen, die dit soort zaken regelen.

 

 

 

 

 

Prima dan nietwaar, dan wordt het toch nog geregeld? Mooi niet, niet bij Aeroflot. Die hebben dit akkoord namelijk simpelweg niet getekend. Is uw koffer dan weg? Grote pech! Nee, niet voor hen, maar voor u! Alleen als u een goede reisverzekering heeft en het liefste een héle goede en dan ook nog het liefst een doorlopende én u heeft al of de meeste van uw andere verzekeringen ook bij dezelfde verzekeringsmaatschappij of bank lopen en u heeft in het verleden niet al te gek veel geclaimd c.q. schade geleden. Dan, ja dan maakt u een redelijke kans om uit een soort van coulance een ‘kiloprijs’ ten aanzien van uw vermiste koffer en of bagage te krijgen. Is het dan zaak om als u een reis boekt bij het uw vertrouwde reisbureau om de hoek, toch eerst even goed te informeren met welke luchtvaartmaatschappij ze u laten vliegen? Zeker wel! Er zijn luchtvaartmaatschappijen die zich nergens wat aan gelegen laten liggen. Best lid zijn van de overkoepelende I.A.T.A. enzovoorts. Ik weet niet aan wat voor vereisten ze allemaal niet moeten voldoen. Maar uw spullen terugkrijgen staan in deze overeenkomsten nou niet bepaald hoog in de lijst van prioriteiten.

 

Dus als het op service en eerlijkheid aankomt, zien ze u als klant amper staan. U bent een nummer voor ze en meer niet. Of om het te vertellen zoals ik ooit een Russische medewerker van Aeroflot hoorde zeggen: ”Hi hi, het zijn net wandelende ‘flappentappen,’ die westerse toeristen. Je kunt ze toch o zo makkelijk plukken.” Zelfs de weegschalen op het vliegveld van Moskou, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. Ik vrees dat het Russische IJkwezen gelijk met de voormalige communistische partij óók op de fles is gegaan. Of die laatste ambtenaar die deze dingen geijkt heeft had juist behoefte aan een extra (gratis) fles! Dat kan ook zomaar! Want ook (volle) flessen zijn weliswaar geen wettig betaalmiddel in Rusland maar worden toch algemeen als zodanig geaccepteerd. U bent dus gewaarschuwd. Mocht u dan toch naar Russische bestemmingen willen vliegen. Vlieg dan met een vertrouwde maatschappij die wel scrupules heeft zoals en in eerste instantie: Austrian Airlines, of de Lufthansa en de KLM. Deze maatschappijen hebben ervaring op het vliegen naar deze oorden en kennen het ‘klappen van de zweep’ en de kuren en de nukken van het Russische grondpersoneel. Voor u des vertrouwder én veiliger ten aanzien van uw bezittingen.

 

 

Silvia Videler.

 

September 2006

 

Home