Het lezen van een reisgids vereist wel
degelijke kennis van hún
taalgebruik.
Na
jarenlang me aanvankelijk ‘verlustigd’ te hebben in reisbrochures van
allerhande reisbureaus en touroperators, zijn me de ogen zo langzamerhand wel
open gegaan. Keer op keer stuitte ik én vele van mijn lotgenoten, op de steeds
weer terugkerende foutjes, nou foutjes? Laten we het gewoon noemen zoals het
is: klinkklare leugens en ‘(strand)-zand in de ogen strooien.’ Kunt u er alvast
aan wennen. Het aanschrijven van de desbetreffende reisbureaus kost u alleen
maar tijd, ergernis, papier en portokosten, want het haalt werkelijk niets,
maar dan ook helemaal niets uit. Een enkeling stuurt dan nog weleens een
standaard voorgeschreven briefje terug, met daarin soms alweer een of meerdere
leugens, lees: alternatieve aanbieding, zodat u er wellicht weer intrapt.
Toch
als u gewapend bent met de kennis van de formuleringen en de begrippen die
‘zij’ hanteren in het beschrijven van plaatsen, hotelaccommodaties en/of appartementen
complexen enzovoorts, dan komt u wel wat beter ‘beslagen ten ijs’ en krijgt u
ook een wat realistischer beeld, van deze soms door-en-door ‘verrotte’ branche.
De enkele betere, zij die wat minder liegen, niet te na gesproken. Maar alle
beschreven complexen en bestemmingen zijn: weergaloos, schitterend, prachtig,
uniek, rustgevend, zeer natuurlijk en vooral prettig voor kinderen en dit
zonder enige uitzondering! Want ook bij diegenen die zo eerlijk mogelijk, in
hun optiek althans, de zaken willen weergeven, daarbij ontkom je toch niet aan
een schromelijke overdrijving in de voorstelling van zaken. Met name de
afstanden die aangegeven worden tot bijvoorbeeld het nabijgelegen strand. De
vermenigvuldigingsfactor van vijf is een goede richtlijn. Dan kan het nog wel
eens één keertje ietsjes meevallen. Drie honderd meter van het hotel verwijderd
is al gauw: een tot anderhalve kilometer in werkelijkheid. Of het o zo
pittoreske centrum, op loopafstand. Ja, voor geoefende marathonlopers zeker! Ik
wilde op vakantie weet u nog? Rust en géén inspanning! Ook die kamers met
uitzicht op zee. Ja, in sommige gevallen klopt dat best. Maar dan moet je toch
eerst wel wat halsbrekende toeren uithalen en je nek verrekken om een glimp van
die plas water op te vangen.
Ook
is het zo fijn te lezen dat er in veel gevallen een geldwisselkantoortje
aanwezig is, in menig door hen met de grootste zorg uitgekozen hotels. “Ja ja.”
Bij elke omwisselingtransactie is het weekloon voor de desbetreffende juffrouw
in dat hok weer verzekerd. Trap er niet in en ga naar een erkende bank. Of ga
liever nog pinnen. Dan de regelmatige en frequente busdiensten naar de
nabijgelegen stad. “Ja, da’s fijn.” Alleen de ‘die regelmaat’ al hé? Om de vier
uren is toch ook regelmaat. Niks te zeuren! Maar wat dacht u van die
uitgebreide open en lopende buffetten. Na enkele dagen krijg je soms toch echt
weleens het ‘donkerbruine’ vermoeden dat u bepaalde zaken gaat herkennen en als
u dan echt de ‘diarree’ te pakken heeft dan bent u pas van uw gelijk overtuigd.
Ook dat binnenzwembad! Ach, die jacuzzi die u laatst gezien heeft bij uw
werkgever, toen hij dat feestje organiseerde, die was toch aanmerkelijk groter,
of verbeeldt u zich dan nu maar?
Dan
nog het aantal sterren door de reisorganisatie toegekend aan uw tijdelijk
onderkomen. Nou dat wordt bepaald door die reisorganisatievertegenwoordiger,
die tijdens de besprekingen met het hotelmanagement ’s avonds is volgegoten met
rum-cola en toen is hij de sterren gaan tellen. Dat was natuurlijk andere rum-cola
als die u te drinken krijgt en als het eventueel dezelfde rum is, dan wordt die
van u met een ‘vingerhoedje’ gemeten. Daarom bent u ook zoveel zakgeld kwijt en
haast nooit aangeschoten en kunt u thuis pochen er zo goed tegen te kunnen.
“Ja, kunst!” Kortom lees de bijpassende teksten echt eerst goed door, zeker die
slaan op de aangeprezen hotelaccommodatie of die van de appartementen. Besef
dat alles met een wel ‘grote korrel zout,’ wat zeg ik?, “nee, een schep zout,”
gelezen moet worden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Silvia
Videler.
November
2006