Bron: http://bd.nl/nieuws/hilvarenbeek/beekse-duivenmelkers-grijzer-en-grijzer-1.52002

 

 

Duivenmelkers worden grijzer en grijzer

 

 

 

 

 

Een duivenklok

(Foto: uit Wikipedia)

 

 

HILVARENBEEK - Postduivenvereniging De Reisduif in Hilvarenbeek is bijna aan het eind van haar Latijn. De club heeft het moeilijk. Duivenmelkers Gust Naaijkens (66) en voorzitter Toon Mutsaers (76) vrezen voor het behoud van hun vereniging. “We willen graag de honderd jaar halen. Dat hebben wij elkaar beloofd. Maar dan moeten wij het nog wel acht jaar vol zien te houden en daar hebben wij een hard hoofd in,” aldus Mutsaers.

 

 

 

 

Postduif op een dakrand

(Foto: uit Wikipedia)

 

 

In 1970 telde de club nog 86 leden. Nu nog maar twaalf leden, waarvan twee rustend. Gemiddelde leeftijd: 75 jaar. In omliggende dorpen kampen duivenmelkers ook met vergrijzing. Volgens Henk van der Velden (62) van De Vredesduif in Oisterwijk is de sport ook te specialistisch geworden. “Wij hebben nog achtentwintig leden, allen boven de zestig. Ook wij houden ons hart vast.” Woordvoerder Wim Jongh van Brabant 2000 NPO zegt dat de vergrijzing van de duivensport een landelijk probleem is en dat het ook te maken heeft met de zorgplicht, waar geen belangstelling en tijd meer voor is.

 

 

Lees ook:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duivensport

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duif

 

 

 

 

 

7 december 2010

 

 

Home

 

 

 

 

 

stats count