Foto’s-Weelde
Weelde
(Foto:
2010)
Weelde is een dorp in de
Belgische provincie Antwerpen en een deelgemeente van de gemeente Ravels.
Weelde telde op het einde
van 2005: 4510 inwoners en het dorp grenst aan Poppel en Ravels.
Weelde was vroeger een
zelfstandige gemeente die begin 1977 bij de gemeente Ravels is gevoegd.
Station
Weelde is een voormalig spoorwegstation, gebouwd in 1867 gelegen tussen Weelde
en Merksplas,
welke een van de stations aan Spoorlijn
29 (Bels Lijntje) was.
Een spoorlijn die Turnhout in België
met Tilburg in Nederland verbond.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Weelde-Merksplas
Idem
Het Bels
Lijntje:
Het Bels
Lijntje (officiële benaming in België: Lijn 29) is de voormalige spoorlijn
van Aarschot over Herentals naar Turnhout en via Baarle naar Tilburg.
Op 23 april 1855 werd het
stuk tussen Turnhout en Herentals geopend.
In 1864 werd tot de bouw
van het stuk tussen Tilburg en Turnhout besloten en de lijn werd op 1 oktober
1867 geopend.
Op 28 februari 1863 werd
het stuk tussen Herentals en Aarschot geopend.
Tot 1865 werd het hele
gebied tussen Turnhout en Baarle-Nassau beheerst door uitgestrekte heidevelden.
In dat jaar werd gestart
met de aanleg van de spoorlijn tussen Turnhout en Tilburg en werd het station
Weelde-Merksplas
(ten zuiden van de
Steenweg op Zondereigen) gebouwd.
De spoorlijn werd
aangelegd en uitgebaat door de “Grand Central Belge,”
waardoor de spoorlijn in de volksmond “Bels
lijntje” werd genoemd.
Voormalig
perron langs fietspad Bels Lijntje
(Foto:
april 2007)
Pand
nabij het perron
(Foto:
april 2007)
Het lijngedeelte tussen Tilburg en
Turnhout telde zeven stations:
Tilburg (km. 31)
Riel (km. 25)
Alphen (km. 18)
Baarle (2 stations) (km. 9
en km. 13)
Weelde (km. 5)
Turnhout (km. 0)
Tevens was er een
aftakking naar Goirle voor goederentreinen.
Tijdsloop:
De verwachtingen over de
lijn Turnhout – Tilburg waren te hoog gespannen.
Reeds in de beginjaren
bleven de activiteiten beneden het verhoopte peil.
Onder andere doordat de
GCB geen concessie meer had om tussen Lier en Turnhout te rijden en door het
gereedkomen van de Moerdijkbrug in 1872.
In 1898 werd het Nederlandse
deel eigendom van de Staatsspoorwegen.
Omdat de verbinding Parijs
– Amsterdam via Turnhout – Tilburg het kortst was wilde men de lijn
uitbouwen.
In 1906 werd het
spoorwegemplacement Weelde-Statie / Baarle-Nassau-grens in gebruik genomen.
Dit emplacement omvatte
een stationsgebouw (167 meter lengte), douaneloodsen aan de Belgische en de
Nederlandse zijde, een locomotievenloods met draaischijf, een reservoirgebouw
en diverse seinwachtershuisjes.
Aan beide zijden van de
grens lag een rangeerterrein (24 sporen naast elkaar).
Tevens werden er
verschillende woningen gebouwd voor trein- en douanepersoneel.
Dit was het begin van de
woongemeenschap op de grens.
Tijdens de Eerste
Wereldoorlog werd de lijn door de Duitsers bij de grens met prikkeldraad in
tweeën gedeeld, maar na 1918 werd het treinverkeer opnieuw gestart. Dit
kreeg echter stilaan concurrentie van het busverkeer.
In 1934 werd het
personenvervoer definitief gestaakt.
De zijlijn naar Goirle
werd reeds tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van de Duitsers
opgebroken.
In 1958 werd een omleiding
in de lijn opengesteld, dit was noodzakelijk omdat de spoorlijn Breda -
Eindhoven op een verhoogde baan kwam te liggen,
waarbij de aansluiting in
Tilburg verviel.
Hierom werd er een
omleiding, westelijk om Tilburg heen, aangelegd die een paar kilometer
westelijker op de spoorlijn Breda - Tilburg aansloot.
In 1959 werd het grootste
deel van het ‘nieuwe’ stationsgebouw gesloopt (maar de muren van de
perrons staan er tot op de dag van heden).
De goederentrein reed toen
nog tweemaal per dag.
Op 1 juni 1973 reed de
laatste officiële trein.
Op de topografische kaart
van 1967 ziet men dat er nog bijna geen houtopslag is langs de spoorlijn en ter
plaatse van de draaischijf.
Toeristische stoomtrein:
Van 1974 tot 1982 reed de
Stichting Stoomtrein Tilburg – Turnhout (SSTT) met toeristische
stoomtreinritten van Tilburg tot de grens en terug.
Na 1973 werd ook het
onderhoud sterk verminderd, zodat bomen vrij spel kregen (vooral eik en berk).
De Belgische spoorwegen
gingen langer door met het onderhoud op de spoorwegbedding.
In 1986 werden de rails en
biels vanaf Turnhout tot aan de grens verwijderd.
In 1987 kreeg
natuurvereniging de Wielewaal het terrein in beheer.
Fietspad:
In 1989 werd over de
bedding een fietspad aangelegd van Tilburg (Oude Warande) naar Turnhout.
Tot 1993 ontbrak er een
stuk fietspad tussen Baarle en de grens.
Maar vervolgens verdwenen
ook aan de Nederlandse kant van de grens de rails en werd in 1993 het fietspad
doorgetrokken.
Bij de aanleg werd een
grote hoeveelheid grond verplaatst van de aansluiting met het fietspad op
Belgisch grondgebied
naar het terrein tegen de
Zevenhuizenbaan.
Alleen bij Alphen kon er
een stuk fietspad niet over het spoortraject aangelegd worden, doordat er reeds
bebouwing was gerealiseerd.
Tilburg heeft momenteel
nog spoorverbindingen met Breda, ‘s-Hertogenbosch (“Brabantse
Lijn”) en Eindhoven.
Daarnaast is er een grote
spoorwegwerkplaats van de onderneming Nedtrain.
Vanuit België is
Turnhout tegenwoordig het eindpunt van de spoorlijn.
(Wikipedia).
Sint-Michielskerk
http://www.kerkeninvlaanderen.be/pages/kerk_01791.htm
(Foto:
april 2007)
Molen
van Weelde uit 1850 – Torenstraat 12
http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=60
(Foto:
april 2007)
Bord
tegen de molen
(Foto:
april 2007)
Molen
van Weelde uit 1850 (2)
(Foto:
april 2007)
Pastorie
van de Sint-Michielsparochie - Dreef 4
Gebouwd
in 1903
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/75698
(Foto:
april 2007)
Idem
(Foto:
april 2007)
Parochiekerk
Sint-Jan Baptist (1) – Weeldestraat 88
Gebouwd
in de 15e eeuw
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/75762
(Foto:
april 2007)
Glas-in-loodraam,
parochiekerk Sint-Jan Baptist – Weeldestraat 88
Uitgevoerd
door E. Joors in 1930 (inclusief ijzeren harnas)
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/75762
(Foto:
april 2007)
Parochiekerk
Sint-Jan Baptist (2) – Weeldestraat 88
Gebouwd
in de 15e eeuw
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/75762
(Foto:
april 2007)
Zicht
op de Sint-Michielskerk - Torenstraat 2
Gebouwd
in 1525
http://www.kerkeninvlaanderen.be/pages/kerk_01791.htm
(Foto:
april 2007)
Kapelletje
aan de Singelstraat
Gebouwd
in 1867
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/75744
(Foto:
april 2007)
Drukkerij
Grafic’s – Torenstraat 2
(Foto:
april 2007)
Zicht
in de Dreef
(Foto:
april 2007)
Zicht
op de Sint-Michielskerk vanuit Pastorietuin
(Foto:
april 2007)
Zicht
in de Singelstraat
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/themas/8547
(Foto:
april 2007)
Singelstraat
nummer 1
(Foto:
april 2007)
Heilig
Hartbeeld op plein nabij de Dreef
(Foto:
april 2007)
Café
De Kroeg – Koning Albertstraat 154
(Foto:
april 2007)
Zicht
in de Koning Albertstraat
(Foto:
april 2007)
Pand
op pleintje nabij de Dreef
(Foto:
april 2007)
School
De Verrekijker – Koning Albertstraat 59
https://www.de-verrekijker.be/
(Foto:
april 2007)
Parochiecentrum
– Koning Albertstraat 124
(Foto:
april 2007)
Koning
Albertstraat nummer 100
Gebouwd
in 1903 – kapelletje uit 1910
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/75714
(Foto:
april 2007)
Gemeentehuis
Ravels - Gemeentelaan 60 - Weelde
https://www.ravels.be/Configuratie/Openingstijden/Openingsuren
(Foto:
april 2007)
Weeldestraat
66
(Foto:
april 2007)
Café
De Brouwerij – Weeldestraat 86
(Foto:
april 2007)
Mijn indruk van Weelde:
Het eerst ben ik gaan kijken hoe op dit moment de toestand is rondom Het Bels Lijntje. Daar ben ik al wel verscheidene keren
geweest. Immers, het fietspad “Bels
Lijntje” is een van mijn favoriete routes door Noord België. Deze
eindigt min of meer net voor Turnhout, alwaar ik dan meestal mijn weg vervolg
via het kanaal richting Antwerpen. Langs dit kanaal staan een groot aantal
bedrijfspanden, waarvan er veel niet meer in gebruik zijn. Doch deze laten ze
gewoon allemaal staan. Deze voormalige bedrijven komen door hun leegstand
allemaal een beetje ‘spookachtig’ over, maar daarom juist zo interessant
om deze steeds te zien. Doch, deze keer kwam ik niet verder dan het voormalige
perron van Weelde. Het voormalige station (zie foto’s) kon ik even niet
meer vinden, maar vond wel een foto op het internet. Bij een volgend bezoek
daar in de buurt zal ik hier eigenhandig wat foto’s van maken en de
afgebeelde foto vervangen. Hoe gek ook, het heette in die tijd: Station Weelde,
maar Weelde zelf ligt zeker wel zo’n 5 kilometer hier vandaan. Een zelfde
situatie heb je met het station Lage Zwaluwe.
(De foto van station Weelde
is inmiddels vervangen!)
Enkele jaren geleden had
Omroep Brabant een speciale rubriek die heette: “De Wandeling.”
Deze werd toen
gepresenteerd door René Bastiaansen. Ook het Station Weelde met alles
daaromheen kwam ’n keer aan bod. Gelijk bij de eerstvolgende gelegenheid
ben ik daar toen gaan kijken en vond al die dingen terug die toen waren
uitgezonden. Zoals al die oude sporen, perrons en zelfs die draaischijf was nog
terug te vinden. Wel alles momenteel overwoekerd door diverse planten en
bosjes. Maar in België laten ze gewoon alles staan en zulke situaties
roepen dan toch wel een apart sfeertje op.
Ik ben zeer beslist wel
eens door Weelde heen gefietst, maar zoals bij zoveel van die plaatsjes keek ik
vroeger nauwelijks naar de objecten daar aanwezig. Doch, nu juist met een
bijzonder oog. Het dorp Weelde straalt een enorme rust uit. Dat niet alleen.
Ook staan de huizen in de meeste gevallen niet op elkaar geplakt en zijn er
diverse open plekken te ontdekken, waaronder een aantal mooie pleintjes. Weelde
is een groot verschil met Poppel, dat toch echt wel in de buurt ligt. Een
wereld van verschil zelfs! De kerk staat als het ware prachtig te pronken op
een pleintje, waaromheen een kerkhof en vlak daarvoor staat ook nog eens een
molen uit 1850. Deze staat op een groot open plein. Mijn wandeling door Weelde
was een zeer aangename bezigheid en omdat het goed weer was, ben ik een aantal
malen zomaar ergens op een bankje gaan zitten en keek met veel genoegen naar de
omliggende panden. Er is wel een drukke verkeersader (N12), maar deze loopt
praktisch aan de rand van het dorp, zodat het dorp zelf heel veel rust
uitstraalt. Erg veel winkels waren er niet te ontdekken, maar de Weeldenaar zal ze zeker in hun buurt weten te vinden.
Weelde lijkt mij ook wel een slag groter dan Poppel. Ik was hier op 18-04-2007
en rook ter plaatse geen ongezonde lucht. (zie het artikel: Een wandeling door
Poppel). Het enige wat in Weelde ontbreekt zijn goede fietspaden langs de
wegen/straten. Heel hobbelig en je moet in veel situaties aan de linkerkant
gaan rijden.
Hoofdingang
Sint-Michielskerk
Bord
tegen de kerk
(Foto:
26 april 2010)
Vorsterhuisje
van de Sint-Michielskerk - Weelde
In
de zuidflank van de Sint-Michielskerk staat dit Vorsterhuisje, waarin destijds
op zondag
de
omroeper, ook vorster genoemd, na de hoogmis de
berichten
en
aankondigingen voor de bevolking voorlas
(Foto:
26 april 2010)
Weeldestraat
139
(Foto:
26 april 2010)
Zicht
in de Weeldestraat
(Foto:
26 april 2010)
D&T
Vloeren – Weeldestraat 138
(Foto:
26 april 2010)
Schooltje
– Hegge 5
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/75702
(Foto:
26 april 2010)
Prinsenlaan
83
Gebouwd
in 1948
(Foto:
26 april 2010)
Karmel Emmaüs
(1) – Prinsenlaan 95
(Foto:
26 april 2010)
Karmel Emmaüs -
Prinsenlaan 95 - Weelde
Gebouwd
in 1936
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/75739
(Foto:
26 april 2010)
Vijver
Karmel Emmaüs –
Prinsenlaan 95
(Foto:
26 april 2010)
Ingang
Karmel Emmaüs –
Prinsenlaan 95
(Foto:
26 april 2010)
Bord
bij de ingang
(Foto:
26 april 2010)
Restaurant
“Pûre B” – Meir 48
Permanent
gesloten
Bord
bij het restaurant
(Foto:
4 oktober 2010)
Meir 44
(Foto:
4 oktober 2010)
Zicht
in Meir
(Foto:
4 oktober 2010)
Meir 40
(zie
de zonnepanelen)
(Foto:
4 oktober 2010)
Meir 9
(Foto:
4 oktober 2010)
Voormalig
Restaurant “De Groes” – Meir 1
(Foto:
4 oktober 2010)
Meir 16
(Foto:
4 oktober 2010)
Weeldestraat
35
(Foto:
4 oktober 2010)
Zicht
in de Weeldestraat
(Foto:
4 oktober 2010)
Kapel
van Sint-Jan-Baptist (1949) – Moleneinde / Weeldestraat
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/75753
(Foto:
4 oktober 2010)
Oude
woning - naast de kapel Sint-Jan-Baptist – Weeldestraat
(Foto:
4 oktober 2010)
Turnhoutseweg 2
(Foto:
4 oktober 2010)
Inmiddels
gesloopt en zal worden vervangen door nieuwe woningen (03-01-2023)
Turnhoutseweg 4
(Foto:
4 oktober 2010)
Turnhoutseweg 9 - Weelde
Geboortehuis
van Coloma Swaan (schilderes)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coloma_Swaan
(Foto:
4 oktober 2010)
Frituur
Bax – Weeldestraat 2
(Foto:
4 oktober 2010)
Schrijnwerkerij
Rik Hermans – Elzenstraat 3B
(Foto:
4 oktober 2010)
Werkplaats
aan de Elzenstraat
(Foto:
4 oktober 2010)
Weelde-station:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weelde-Station
Parochiezaal
– Bredaseweg 44
(Foto:
4 oktober 2010)
Bredaseweg
46
(Foto:
4 oktober 2010)
Kerk
van Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans uit 1932 – Bredaseweg 50
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/75694
(Foto:
4 oktober 2010)
Idem
(Foto:
4 oktober 2010)
Vrije
Basisschool ’t Spoor – Bredaseweg 52
http://www.dehorizon-tspoor.be/
(Foto:
4 oktober 2010)
Idem
(Foto:
4 oktober 2010)
Bredaseweg
33
(Foto:
4 oktober 2010)
Frituur
“De Patat” – naast het Parochiehuis – Bredaseweg
(Foto:
4 oktober 2010)
Hotel-Café
“De Grens” – Bredaseweg 98
(Foto:
4 oktober 2010)
Voormalige
dubbele woning voor ladingmeesters aan de Bredaseweg
(Foto:
4 oktober 2010)
Overige foto’s:
Restaurant
Prinsenhof – Prinsenlaan 92
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20121114_00368618
Frituur
Emmaus – Prinsenlaan 84A
(Foto:
2 juni 2014)
Kachels
& Haarden Heestermans – Prinsenlaan 50
(Foto:
2 juni 2014)
Prinsenlaan
(Foto:
2 juni 2014)
Gemeentehuis
Ravels – Gemeentelaan 60
(Foto:
2 juni 2014)
Brood-
en banketbakkerij Dilen - Gemeentelaan 61
(Foto:
2 juni 2014)
De
Post – Gemeentelaan 53
(Foto:
2 juni 2014)
Belfius Bank & Verkeringen –
Gemeentelaan 51
(Foto:
2 juni 2014)
Apotheek
– Gemeentelaan 45
(Foto:
2 juni 2014)
KBC
Bank & Verzekering – Koning Albertstraat 82
(Foto:
2 juni 2014)
Woningen
Turnhoutseweg
Bredaseweg
- Weelde (Statie) (met het levensgevaarlijke dubbelfietspad)
(Foto:
21 augustus 2014)
Café
’t Hoeveke – Steenweg op Zondereigen 2
(Foto:
21 augustus 2014)
Service Station
De Witte – Bredaseweg 2
(Foto:
21 augustus 2014)
Frituur
& Snackbar ’t Krokantje – Merksplasseweg 17
(Foto:
21 augustus 2014)
Geeneinde met het dubbelfietspad
(Foto:
21 augustus 2014)
Militair
Domein aan het Geeneinde
(Foto:
21 augustus 2014)
Idem
(Foto:
21 augustus 2014)
Geeneinde met het dubbelfietspad
(Foto:
21 augustus 2014)
Vliegveld
van Weelde aan het Geeneinde
(Foto:
21 augustus 2014)
Frituur
en broodjesbar Eugène (voorheen: ’t Lindeke)
– Weeldestraat 101
http://www.gva.be/cnt/aid1089693/drie-frituren-in-een-straat-is-te-veel
(Foto:
21 augustus 2014)
Appartementencomplex
– Weeldestraat 133 t/m 137
(Foto:
21 augustus 2014)
Appartementencomplex
– Weeldestraat
(Foto:
21 augustus 2014)
Frituur
Weelde – Weeldestraat 169A
(Foto:
21 augustus 2014)
Foto’s:
Kees Wittenbols ©
April
2007
Ga
naar foto’s van dorpen rond Breda